Onderzoek: de Belgische vastgoedmarkt door de ogen van millennials

Hoe kijken millennials de dag van vandaag naar de Belgische vastgoedmarkt? En wat zijn hun toekomstplannen? Onderzoeksbureau iVox voerde een enquête uit bij 1.000 Belgen tussen 18 en 35 jaar. In deze blogpost lijsten we de 9 meest opmerkelijke conclusies voor je op.

JONGEREN (18-35) VERSUS DE BELGISCHE VASTGOEDMARKT

Wanneer jonge gezinnen of singles voor het eerst kennismaken met de vastgoedmarkt, zitten ze vaak met veel vragen. Toch nog even huren of meteen een eerste woning kopen? Kunnen we dat wel betalen? En gaan we al dan niet een verbouwing aan?

Je zou voor minder gaan zweten.

Hoe kijken millennials tussen 18 en 35 jaar naar die Belgische vastgoedmarkt? Onderzoeksbureau iVOX bracht in zijn jaarlijkse Woningbarometer hun voorkeuren en toekomstplannen in kaart. Ook de vastgoedsector werkte mee aan de enquête.

Dit zijn de 9 belangrijkste conclusies:

1. VASTGOED NOG STEEDS RAZEND POPULAIR

De Belg en zijn baksteen: ook de volgende generatie zet de traditie verder. Van de Belgen tussen 18 en 35 jaar is 41% eigenaar van een huis appartement of studio. Hoe ouder de leeftijdsgroep, hoe hoger het percentage. Bij de 30 tot 35-jarigen bezit 62% een eigen woning.

2. WOON-WERKVERKEER ALS CRUCIALE FACTOR

Voor 45% is de afstand tussen werk en thuis cruciaal voor de locatie van een woning. Nipt gevolgd door afstand tot familie (43%) en de afstand tot groen en open ruimte (24%). Jonge twintigers kiezen vooral voor de stad of de rand, jonge dertigers voor landelijk wonen.

3. EERST EEN WONING HUREN, DAN KOPEN

In de meeste gevallen kiezen jongeren eerst voor huren, rond de leeftijd van 24 jaar. Een huis kopen gebeurt gemiddeld op 26 jaar. Van de jongeren die nog thuis wonen, denkt 35% eerst te huren. Voor 30% is een huis of appartement kopen de eerste veronderstelde stap.

4. GEEN GEBOREN VERBOUWERS

Jonge Belgen zijn bereid om gemiddeld 30% van het totale aankoopbedrag te besteden aan verbouwingen. Slechts 12% is bereid om 50% of meer van het bedrag te betalen voor een ingrijpende renovatie. 26% wil minder dan 10% besteden aan een renovatie.

5. DE IDEALE WONING? GROOT MET GAZON

De ideale woning voor de Belg tussen 18 en 35 jaar? Voor 56% is dat groot huis buiten de stad, zo blijkt uit de enquête. Liefst 69% geeft aan dat bij die ideale woning ook een private tuin hoort. De gemiddelde Belg en zijn tuin, het blijft een onafscheidelijk duo.

6. HET BUDGET BLIJFT DE CRUCIALE FACTOR

Voor 81% blijft de prijs de cruciale factor bij de woningkeuze. Op de tweede plaats (75%) komt een ligging in een aangename buurt. Je zou misschien anders vermoeden, maar de nabijheid van een levendig centrum is slechts voor 48% van primair belang.

7. ENERGIEBEWUST… MET GRENZEN

80% van de jonge Belgen geeft aan dat een laag energieverbruik belangrijk is. Voor 30% is het zelf een absolute vereiste bij de aankoop van een woning. Toch zijn ze in mindere mate bereid om de woonoppervlakte te beperken ten voordele van meer energiebesparende ingrepen. Slechts 35% verkiest een laag energieverbruik boven wooncomfort.

8. OPTIMISTISCH OVER DE FINANCIERING

De financiering van de woning roept bij jonge Belgen vragen op. Vaak wordt onderschat wordt hoe groot het aandeel van de geleende som uiteindelijk zal zijn. Jonge eigenaars van een woning hadden daar gemiddeld 57% geleend geld voor nodig. Wie nog geen eigen woning heeft en nog huurt, is optimistischer en denkt eerder aan 47%.

9. GEEN FAN VAN ALTERNATIEVE WOONVORMEN

In de media is er de laatste jaren veel aandacht voor alternatieve woonvormen. Toch doen ze het hart van jonge Belgen niet echt sneller slaan. Deze woonvormen kunnen slechts 1 op de 3 jonge Belgen bekoren. Denk aan mini-woningen of ‘tiny houses’ (31%), kangoeroewoningen (27%) en woningen met een gedeelde buitenruimte (27%). Toch maar klassiek, dus.

ZELF EEN WONING KOPEN OF VERKOPEN?
ONTVANG GRATIS ADVIES.

LEES VERDER

VASTGOEDADVIES

Tips en advies lezen om vastgoed te kopen of te verkopen? Schrijf je in op onze nieuwsbrief. Genoeg gelezen? Uitschrijven kan altijd, in één klik.